Tweede trimester behandeling (instrumenteel)

Bij zwangerschappen vanaf 13 weken (gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie) wordt abortus uitgevoerd met behulp van instrumenten.

Zo werkt de tweede trimester behandeling:

• De behandeling vindt plaats in een gynaecologische stoel. U krijgt een uur voor de behandeling medicijnen (prostaglandines) die de baarmoedermond zacht maken. Deze medicijnen kunnen soms buikkramp veroorzaken.
  • U kunt kiezen voor plaatselijke verdoving of voor een roesje. Bij een plaatselijke verdoving krijgt u een aantal prikjes in de baarmoedermond. Bij een roesje krijgt u een kortwerkend slaapmiddel toegediend via een infuus in uw arm.
  • Met een speculum (eendenbek) wordt de baarmoedermond eerst zichtbaar gemaakt, gedesinfecteerd en eventueel plaatselijk verdoofd.
  • De opening in de baarmoedermond wordt wijder gemaakt met behulp van instrumenten.
  • De vrucht wordt verwijderd en met een plastic zuigbuisje wordt de baarmoeder verder leeggemaakt.

De behandeling wordt uitgevoerd door een abortusarts die wordt geassisteerd door één of twee verpleegkundigen. De behandeling duurt ongeveer 30 minuten.  Tijdens (alleen bij plaatselijke verdoving)  en na de behandeling kunt u pijn krijgen. Deze pijn is te vergelijken met (hevige) menstruatiepijn. U kunt tot enkele dagen na de behandeling last hebben van buikkrampen en er kan wat bloedverlies optreden, vergelijkbaar met een normale menstruatie.

Er is altijd een kleine kans op infectie aanwezig, daarom krijgt u in de kliniek antibiotica.

Na de ingreep kunt u nog last hebben van zwangerschapsverschijnselen, zoals misselijkheid of gespannen borsten.