Na de abortusbehandeling

Na de abortusbehandeling blijft u ongeveer een uur in de rustruimte. Hoe lang, hangt af van de duur van de zwangerschap en behandeling, hoe u zich voelt en de reactie op de medicijnen.

U krijgt nog enkele adviezen en informatie over de gevolgen van de behandeling en u krijgt antibiotica in de kliniek ter voorkoming van infectie en leefregels voor de eerste weken.

Wanneer u zich goed voelt en de medische controles zijn goed bevonden dan kunt u de kliniek verlaten. Wanneer u een behandeling met sedatie heeft gehad (u heeft dan kort geslapen tijdens de behandeling), kunt u niet in uw eentje deelnemen aan het verkeer. Dit laatste geldt zowel voor autorijden als voor het openbaar vervoer. Het slaapmiddel blijft 24 uur detecteerbaar in het bloed. Uw verzekering dekt eventuele schade niet. Zorgt u ervoor dat u onder begeleiding naar huis gaat.

Pijn na de behandeling

Tot enkele dagen na de behandeling kunt u last hebben van rugpijn, buikkrampen en bloedverlies, vergelijkbaar met een normale menstruatie. De baarmoeder heeft zich (door de behandeling) samengetrokken. Het meeste bloedverlies komt vaak pas na 4-7 dagen en kan dan langer aanhouden dan een menstruatie. Het bloedverlies eindigt vaak met bruine afscheiding, ook kunt u stolsels verliezen.

U kunt paracetamol (1000 milligram) slikken tegen de pijn en als dat niet voldoende helpt anders pijnstillers zols naproxen of ibuprofen, maar geen aspirine. Lees van tevoren de bijsluiter en houdt u zich aan de aanwijzingen.

De kans op infectie is gering, u krijgt daarvoor in de kliniek antibiotica, maar indien u zich ziek voelt, langer dan een dag koorts (meer dan 38°C) én buikpijn heeft, kan dit wijzen op een infectie. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de kliniek waar u bent behandeld of met uw huisarts.

Voorkomen van infecties kunt u door de volgende regels aan te houden:
– de eerste twee weken geen tampons te gebruiken
– de eerste twee weken geen geslachtsgemeenschap hebben
– de eerste twee weken niet baden of zwemmen, douchen kan wel
– vaginale douche wordt altijd afgeraden

De eerstvolgende menstruatie kunt u binnen vier tot zes weken verwachten en kan wat afwijken van het normale patroon. Bij pilgebruik komt de bloeding vrijwel altijd in de pauzeweek na de eerste strip.

Complicaties na abortus

Bij verder gevorderde zwangerschappen bestaat een kleine kans op complicaties. Onze kliniek heeft samenwerkingsovereenkomsten met nabijgelegen ziekenhuizen waar indien nodig naar verwezen kan worden.

Toch nog zwanger

Incidenteel is de zwangerschap toch niet beëindigd na een abortusbehandeling. Bij behandeling met de abortuspil gebeurt dat in 1-4% van de behandelingen, bij andere behandelmethoden is die kans minder dan 1%. In dat geval moet er alsnog, of voor de tweede keer, een zuigcurettage uitgevoerd worden. Hier zullen wij bij de nacontrole aandacht aan besteden.

Nacontrole

Bij de afspraak voor het controleonderzoek in de kliniek controleren wij of u lichamelijk goed hersteld bent, of u (nog) klachten heeft en hoe het op emotioneel vlak met u gaat. Ook bespreken wij hoe u de behandeling heeft ervaren en spreken we over verwerkingsproblematiek. Daarnaast wordt aandacht besteed aan anticonceptie.
U kunt voor een nacontrole ook naar uw huisarts gaan, in sommige gevallen kan de nacontrole ook telefonisch plaatsvinden.