Na de abortusbehandeling

Na de abortusbehandeling blijft u nog ongeveer een uur in de rustruimte. Hoe lang, hangt af van de duur van de zwangerschap en behandeling, hoe u zich voelt en de reactie op de medicijnen.

U krijgt nog enkele adviezen en informatie over de gevolgen van de behandeling en u krijgt antibiotica in de kliniek ter voorkoming van infectie.

U mag pas vertrekken nadat u door een arts of verpleegkundige bent gecontroleerd. Heeft u een roesje gehad, dan mag u daarna niet fietsen of autorijden. Het slaapmiddel blijft namelijk 24 uur in het bloed en maakt u minder scherp. Uw verzekering dekt eventuele schade niet.

Pijn na de behandeling

Tot enkele dagen na de behandeling kunt u last hebben van rugpijn, buikkrampen en bloedverlies, vergelijkbaar met een normale menstruatie. De baarmoeder heeft zich (door de behandeling) samengetrokken. Het meeste bloedverlies komt vaak pas na 4-7 dagen en kan dan langer aanhouden dan een menstruatie. Het bloedverlies eindigt vaak met bruine afscheiding, ook kunt u stolsels verliezen.

U kunt een pijnstiller als ibuprofen of aleve slikken tegen de pijn, eventueel in combinatie met paracetamol. Gebruik echter geen aspirine. Lees altijd goed de bijsluiter van de  pijnstillers en houd u aan de voorgeschreven hoeveelheden.

De kans op infectie is gering, u krijgt daarvoor in de kliniek antibiotica. Voelt u zich toch ziek na de behandeling en heeft u langer dan een dag koorts (meer dan 38,5°C) én buikpijn, dan kan dat wijzen op een infectie. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact met de kliniek of met uw huisarts op.

Door de volgende regels aan te houden voorkomt u infecties:
– de eerste twee weken geen tampons gebruiken
– de eerste twee weken geen geslachtsgemeenschap hebben
– de eerste twee weken niet in bad of zwemmen, douchen kan wel
– vaginale douche wordt altijd afgeraden

De eerstvolgende menstruatie kunt u binnen vier tot zes weken verwachten en kan wat afwijken van het normale patroon. Bij pilgebruik komt de bloeding vrijwel altijd in de pauzeweek na de eerste strip.

Complicaties na of tijdens de behandeling

Bij verder gevorderde zwangerschappen bestaat een kleine kans op complicaties. Onze kliniek heeft samenwerkingsovereenkomsten met nabijgelegen ziekenhuizen waar indien nodig naar verwezen kan worden.

Toch nog zwanger

Incidenteel is de zwangerschap toch niet beëindigd na een abortusbehandeling. Bij behandeling met de abortuspil gebeurt dat in 1-4% van de behandelingen, bij andere behandelmethoden is die kans  1-2%. In dat geval moet er alsnog, of voor de tweede keer, een zuigcurettage uitgevoerd worden. Hier zullen wij bij de nacontrole aandacht aan besteden.

Nacontrole

Bij de afspraak voor het controleonderzoek in de kliniek controleren wij of u lichamelijk goed hersteld bent, of u (nog) klachten heeft en hoe het op emotioneel vlak met u gaat. Ook bespreken wij hoe u de behandeling heeft ervaren en spreken we over verwerkingsproblematiek. Daarnaast wordt aandacht besteed aan anticonceptie.
U kunt voor een nacontrole ook naar uw huisarts gaan, in sommige gevallen kan de nacontrole ook telefonisch plaatsvinden.