Anticonceptiepil

De pil

• De pil is er met de hormonen oestrogeen en progestageen. Dit is de combinatiepil.
  • Er is ook een pil met alleen het hormoon progestageen. Deze pil heet de minipil.
  • Voor de meeste vrouwen de combinatiepil het meest geschikt.
  • Soms is de minipil een betere optie.

De pil: de combinatiepil en de minipil
De pil slikken is een manier om zwangerschap te voorkomen. In de pil zitten hormonen. Er zijn:

• Pillen met de hormonen oestrogeen en progestageen. Deze heten combinatiepillen.
  • Pillen met alleen het hormoon progestageen. Deze pil heet de minipil.

De combinatiepil en de minipil voorkomen op dezelfde manier een zwangerschap:

• Er komt geen eicel uit de eierstokken vrij.
  • Het slijm aan de ingang van de baarmoeder wordt minder doorgankelijk voor zaadcellen.
  • Het baarmoederslijmvlies wordt ongeschikt voor innesteling van een bevruchte eicel.

Wanneer u de pil op de juiste manier inneemt, is de kans op zwangerschap heel klein.

Hoe kies ik tussen combinatiepil en minipil?
Als u een pil tegen zwangerschap wilt gaan slikken, kunt u allereerst kiezen tussen de minipil en de combinatiepil. Ze zijn allebei even betrouwbaar.

De minipil:

• geeft geen extra risico op trombose (stolsel in een ader) en geen extra risico op hart- en vaatziekten
  • is geschikt als u borstvoeding geeft
  • is geschikt voor in de overgang
  • geeft in de eerste maanden kans op onregelmatig bloedverlies

De combinatiepil:

• geeft een iets verhoogd risico op trombose en hart- en vaatziekten
  • geeft een iets verhoogd risico op borst- en baarmoederhalskanker
  • Er zijn vele soorten. Als u een combinatiepil wilt gaan slikken kunt u het beste kiezen voor een tweedegeneratiepil met levonogestrel (progestageen) en 30 microgram ethinylestradiol (oestrogeen). Deze pil heeft de minste bijwerkingen.
  • Bij bepaalde ziekten of aandoeningen kunt u de pil niet gebruiken, bijvoorbeeld¬† hart- en vaatziekten, trombose, borst- of baarmoeder(hals)kanker, ernstige leverfunctiestoornissen, hypercholesterolemie, diabetes mellitus, migraine met aura.
  • Ook wanneer u rookt of ernstig overgewicht heeft, of bepaalde geneesmiddelen gebruikt of wanneer trombose in de familie voorkomt heeft de combinatiepil niet de voorkeur.

Zie voor meer informatie https://www.thuisarts.nl/anticonceptie